Przedstawiam scenariusze cyklu lekcji wychowawczych skoncentrowanych wokół tematu „Jestem trendy - nie lubię alkoholu” zrealizowanych w ramach projektu „Moda na trzeźwość” wśród uczniów gimnazjów i w szkołach ponadgimnazjalnych.
Celem zajęć jest:
- przekazanie i informacji o procesie uzależnienia od alkoholu;
- uświadomienie skutków jakie niesie nadużywanie alkoholu;
- zachęcenie do podjęcia konkretnych działań mających na celu wyeliminowanie alkoholu
na imprezach organizowanych przez młodzież i dla młodzieży.
Uczniowie podczas zajęć wzmacniają postawy asertywne, nabierają przekonania, że należy mówić NIE, jeżeli ktoś wywiera nacisk skłaniający do zażywania alkoholu, nabierają przekonania, że zdrowe i pożyteczne życie daje radość i poczucie zadowolenia z samego siebie. Odpowiednio podane informacje rzeczowe o piciu alkoholu przez młodzież, w tym przez nastolatki, skłoni uczestników zajęć do podejmowania właściwych decyzji. Biorąc przykład z młodych, grających w filmie, zaszczepią w swoim środowisku modę na trzeźwą zabawę.
Wykorzystane podczas zajęć metody i formy pracy mają:
- skłonić uczestników do refleksji – oglądowa,
- zachęcić do brania udziału w dyskusji –burza mózgów, dyskusja,
- wypowiadania swojego zdania na forum grupy, wdrażania pomysłów na zdrowe życie
bez alkoholu – projekt.
Pomocne w realizacji lekcji są filmy, ulotki, zasoby umieszczone na stronie internetowej www.moda.ops.pl
Zachęcam do przeprowadzenia lekcji wg proponowanych scenariuszy. Można z nich wybrać tylko ćwiczenia dla kształcenia postaw asertywnych i projektowania zdrowego stylu życia, jeżeli nie będzie możliwe całościowe wdrożenie cyklu zajęć.
Czas przeznaczony na realizację wynosi dla każdej jednostki lekcyjnej 80 minut. Należy dać szansę wszystkim uczniom na udział w dyskusji, odgrywaniu scenek, przedstawieniu projektu.
Tylko zaangażowanie wszystkich stron może pomóc w odwróceniu niepokojącego zachowania dziewcząt i skłonienie ich do wykreowania mody na młodzieżową abstynencję i promowania jej wśród nastolatków.